Blog

Pravila za dobru optimizaciju veb-sajta (Deo 1)

Poziciju na pretraživačima veb-sajtovi mogu obezbediti kvalitetnim sadržajem, dobrom reklamom i optimizacijom za pretraživače (Search engine optimization – SEO). Ovaj posao počinje uporedo sa izradom osnovnog izgleda veb-sajta i treba da traje sve dok je veb-sajt aktivan. Nakon dodavanja novih ili izmene postojećih veb-stranica, potrebno je ponovo pogledati postojeće SEO rešenje i po potrebi ga izmeniti, odnosno dopuniti. Serijom od tri članka ćemo obraditi osnovna pravila otimizacije sadržaja.

Osnovni elementi optimizacije obuhvataju:

  • Pisanje i optimizaciju sadržaja veb-stranica
  • Izbor i korišćenje ključnih reči
  • Postavljanje meta tagova
  • Postavljanje vizuelnih dodataka
  • Izbor hostinga, organizacija veb-sajta i adresiranje stranica
  • Postavljanje linkova

pravilazaseo1

Pisanje i optimizacija sadržaja veb-stranica

Svaki ozbiljniji kurs ili članak koji upozorava na važnost sadržaja veb-stranice, pomene čuvenu rečenicu: “Content is king.” Koliko je sadžaj važan? Svima je poznat izraz “duplicate content” i činjenica da ovu vrstu aktivnosti (odnosno, lenjosti) pretraživači sankcionišu. Svesni smo činjenice da u današnje vreme, kada se za par decenija napiše više tekstova nego u celoj poznatoj istoriji čovečanstva (pre pojave Interneta), teško može biti originalan. Koliko novi tekst treba da se razlikuje od već objavljenih tekstova da se ne bi računao kao duplirani sadržaj? Najčešće pominjana preporuka je da se novi članak mora razlikovati od postojećih više od 35%. Ovo se odnosi i na stranice koje se nalaze na istom veb-sajtu.

Postoje specijalizovani programi i sajtovi koji koriste pretraživače u potrazi za dupliranim sadržajem. Popularni sajtovi za proveru dupliranog sadržaja su “CopyScape” (plaća se) i “Plagiarism Checker” (besplatan).

Dakle, saržaj na stranicama veb-sajta mora biti jedinstven (unique content). Pisci sadržaja i vlasnici sajtova često zaborave da se kao duplirani sadržaj računaju i stranice na istom veb-sajtu. Na primer, ako neka internet prodavnica ima posebne stranice za majce koje se razlikuju samo po boji, a imaju isti opis proizvoda, sve stranice osim prve će biti proglašene za duplikate. Stranice neće biti indeksirane, a sajt će dobiti opomenu i biće umanjena vrednost sadržaja.

Pored jedinstvenog sadržaja (unique content), veoma je bitno stalno osvežavati sadržaj sajta dodavanjem novih stranica i/ili osvežiti stare stranice. Najčešće se može naći preporuka da sadržaj treba dopuniti novim stranicama najmanje dva puta mesečno. Zbog toga blogovi, koji mogu da isprate ovaj zahtev, mogu biti veoma visoko rangirani. Najčešće su visoko rangirane stranice one koje imaju relativno svež sadržaj, koji se dopunjuje.

Formatiranje dokumenta je jedan od veoma uticajnih faktora koji se vezuju za on-page optimizaciju. Ispravno isticanje važnih delova teksta, korišćenje tagova kojima se ističu naslovi i podnaslovi <Hx> (H1, H2, H3…) se često zanemaruju prilikom kreiranja sadržaja. Ipak, nije dovoljno imati samo dobro istaknute naslove i podnaslove. Potrebno je imati kvalitetan i dovoljno dugačak sadržaj između njih.

Previše dugačak članak može negativno uticati na popularnost i posetu. Preporučena dužina članka bi trebala da bude između 500 i 1000 reči. Pažnja i interesovanje posetilaca opada kod dužih članaka. Zbog toga se preporučuje da se duži članci podele na više kraćih članaka kako bi se zadržala pažnja posetilaca.

Sa druge strane, članci koji su veoma kratki (sadrže 100-200 reči) uglavnom ne mogu da ispune osnovne kriterijume za dobijanje dobre ocene za sadržaj.

Dok za previše dug članak ne postoji kazna (odnosno, teže ju je zaslužiti), kratki članci mogu, na primer, od Gugla da dobiju ocenu “thin content” i tako pokvare rangiranje veb-sajta.

Šta ne treba postavljati na stranicu

Duplirani sadržaj je već pomenut ranije. Za dupliranje sadržaja u okviru veb-sajta se prvo dobija opomena, pa kazna, ukoliko duplirani sadržaj nije uklonjen nakon opomene. Ipak, treba napomenuti da je prenošenje članaka sa drugih sajtova dozvoljeno ukoliko se dobije saglasnost autora. Za ovo se ne dobija kazna. U najgorem slučaju stranica koja prenosi članak sa drugog sajta neće biti indeksirana.

Nekada su bile popularne prolazne veb-stranice (doorway pages). Cilj je bio da se dobro optimizovana stranica iskoristi za prebacivanje posetilaca na drugu stranicu bez njihovog znanja i upozorenja.

Još jedna popularna metoda je bila da se stranica napuni tekstom koji je nevidljiv (hidden content) za običnog posetioca. Ovaj tekst koji, na primer, ima bela slova na beloj podlozi vide spajderi pretraživača. Pošto su takvi tekstovi koršćeni za punjenje stranice ključnim rečima, ova praksa je proglašena nelegalnom i sankcioniše se.

Prodaja droge, ilegalna prodaja oružja, širenje rasne i verske mržnje je zabranjeno na Internetu. Ovo je nelegalan sadržaj koji je zabranjen u svim zemljama.

Sakrivanje sadržaja (cloaking) predstavlja jednu vrstu razdvajanja sadržaja (content separation) na veb-stranici, kada se botovima i spajderima koje šalju pretraživači prikazuje jedna vrsta saržaja, koji je veoma dobro optimizovan, dok se posetiocima prikazuje sasvim drugi sadržaj te iste stranice. Često u ovu ktegoriju upadaju pokušaji da ista stranica prikazuje drugačiji sadržaj u zavisnosti od pregledača (browser), IP adrese ili uređaja. Sa stanovišta SEO, jedan URL treba da ima nepromenljiv sadržaj. Pojednostavljeno: Sadržaj stranice mora biti isti i za ljude i za robote.

 

Ova serija članaka bi trebala da bude uvod u SEO. Zbog opširnosti teme, sastoji se od tri članka. Jedan od razloga je, ovde izneto pravilo, da dokument ne treba da bude jako dugačak.

U sledećem nastavku će biti obrađena naredna tri elementa koja utiču na optimizaciju sajta.

About the author

Stevica Golosin

1 Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

@WPSerbia

Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 102 other subscribers

%d bloggers like this: